Filtry DPF są obecnie stałym i obowiązkowym wyposażeniem pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. Celem ich montażu jest zatrzymywanie jak największej ilości sadzy, która jest naturalnym efektem ubocznym spalania oleju napędowego. Filtry gromadzą bardzo duże ilości zanieczyszczeń, dlatego wymagają okresowej regeneracji. Czyszczenie DPF należy przeprowadzać co 150-200 tys. km.
Czyszczenie filtra cząstek stałych sprowadza się do usunięcia z jego powierzchni zanieczyszczeń, które zostały na niej nagromadzone przez cały okres eksploatacji. W znacznej części są to sadze węglowe, które przyciągają również cząsteczki węglowodorów aromatycznych i tlenków metali. Tłusta, zwarta masa szczelnie przylega do aktywnej powierzchni filtra sprawiając, że systematycznie zmniejsza on swoją wydajność. Jeśli jej wartość spada poniżej 85% konieczne jest przeprowadzenie regeneracji, czyli czyszczenie DPF. Wykonują ją wyspecjalizowane firmy takie jak Doktor DPF.
Pierwszym krokiem w procesie regeneracji jest dokonanie fizycznej oceny stanu filtra. Jakiekolwiek mechaniczne uszkodzenia, wyrwane fragmenty włókniny czy metalu dyskwalifikują ten element do dalszej pracy, a jego czyszczenie mija się z celem. Jeśli filtr jest w dobrym stanie umieszcza się go w specjalnej pralce DPF, w której jest poddawany działaniu gorącej wody wyrzucanej pod odpowiednim ciśnieniem. Woda powoduje wybijanie cząstek zanieczyszczeń i przywraca sprawność elementu. Ostatnim etapem pracy jest suszenie części. Przed umieszczeniem filtra w samochodzie konieczne jest jeszcze sprawdzenie jego parametrów.
Regeneracja filtra DPF nie jest procesem bardzo skomplikowanym, jednak wymaga umiejętności dokonania fachowej oceny jego stanu oraz dostępności odpowiedniego urządzenia.
Cena czyszczenia filtra DPF obejmuje nie tylko samo jego mycie i suszenie w pralce, ale też wymontowanie i ponowny montaż oraz ocenę parametrów po czyszczeniu. Do tej ostatniej również jest niezbędne specjalne urządzenie diagnostyczne. Ostatecznie koszt wykonania takiej usługi w firmie Doktor DPF to 459 zł brutto (plus koszt usługi demontażu i montażu filtra – zazwyczaj około 250-350,00 zł brutto). Jest to cena konkurencyjna, a zważywszy, że mandat za niespełnienie normy emisji spalin wynosi 500 zł, jednorazowy wydatek na taką usługę z pewnością jest bardziej opłacalny niż ryzyko ponoszenia kosztów kar.
Powrót do listy porad