Filtr cząstek stałych: Co to jest? Do czego służy? Ile kosztuje?
Filtr cząstek stałych to jeden z tych komponentów układu wydechowego pojazdu, który spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Filtry DPF montuje się w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych. Ich zadaniem jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych, w skład których wchodzi głównie niespalony węgiel. Odfiltrowana sadza jest magazynowana w filtrze, w którym w kontrolowanych warunkach ulega samozapłonowi i wypaleniu. W praktyce okazuje się jednak, że mechanizm wypalania filtrów cząstek stałych nie działa tak dobrze, jakby tego oczekiwali jego producenci, co prowadzi do częstego zapychania się filtrów DPF i spadku ich wydajności. Dotyczy to w szczególności poruszania się w ruchu miejskim, w którym ograniczenia prędkości uniemożliwiają osiągniecie w komorze filtra warunków niezbędnych do wypalenia się cząstek stałych.
Zapchany filtr cząstek stałych: Dlaczego? Jak naprawić?
Gromadzące się we wnętrzu filtra cząstki stałe powodują jego stopniowe zapychanie, w rezultacie czego komponent traci pierwotne właściwości, co możemy odczuć chociażby przez spadek mocy silnika. Na żywotność filtra wpływa wiele czynników, takich jak sposób jazdy, stan techniczny pojazdu oraz stosowany olej, paliwo i dodatki do paliwa. To dlatego część kierowców nigdy nie miało problemu z zapchanym filtrem DPF, podczas gdy inni np. poruszający się przede wszystkim w ruchu miejskim stale obserwują niepokojące sygnały. Co w takim razie zrobić, kiedy filtr się zapcha? Można go wymienić na nowy. Ile kosztuje? Cena filtra cząstek stałych plasuje się do kilku do nawet 10 tysięcy złotych. Wszystko zależy od marki i modelu pojazdu, a także jego rocznika. Alternatywą dla zakupu nowego filtra DPF może być montaż filtra zregenerowanego lub regeneracja filtra, który już posiadamy w swoim pojeździe. Ile kosztuje regeneracja filtra DPF? Cena takiej usługi nie przekracza 1000 złotych, a pozwala uzyskać komponent o wydajności niemal identycznej do wydajności nowego filtra.
Co robić, żeby filtr cząstek stałych się nie zapychał?
Problemy z filtrem cząstek stałych to cena, jaką kierowcy diesli płacą za niższe spalanie… Nie oznacza to jednak, że kupując pojazd z silnikiem wysokoprężnym musimy się borykać z problemem zapchanego filtra. W jego rozwiązaniu pomoże nam świadomy wybór oleju napędowego na dobrych stacjach, okresowe wyjeżdżanie na trasy i tzw. przepalanie samochodu, a w razie awarii wizyta w wykwalifikowanym warsztacie samochodowym specjalizującym się w naprawach filtrów DPF.