Czyszczenie filtra DPF Audi

Większość samochodów marki Audi z silnikiem wysokoprężnym, które zostały wyprodukowane po 2008 roku jest wyposażonych w filtr DPF. Generalnie zasada działania filtra cząstek stałych jest taka sama we wszystkich modelach, niemniej jednak sama konstrukcja filtra DPF w poszczególnych modelach i rocznikach samochodów Audi może się dość znacznie różnić. Wraz ze zmianami norm dotyczących emisji spalin oraz z rozwojem technologii, firma Audi wprowadzała coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane systemy recyrkulacji i oczyszczania spalin. Filtr cząstek stałych dalej pełni założoną funkcję, ale wypalanie filtra DPF, czy też regeneracja filtra DPF może się zdecydowanie różnić w zależności od modelu, silnika oraz rocznika samochodu.
 

Wypalanie filtra DPF Audi

czyszczenie filtra dpf audi             W zasadzie każdy filtr DPF w samochodzie Audi jest zaprojektowany w taki sposób, aby wyprodukowane przez silnik większe cząsteczki sadzy najpierw zostały zatrzymane przez filtr DPF, a następnie po spełnieniu dogodnych warunków następuje regeneracja filtra DPF lub wypalanie filtra DPF. W samochodach Audi A3, Audi A4, Audi A5, Audi A6 filtry maja bardzo zbliżoną konstrukcję, ale samo umiejscowienie filtra DPF może się znacząco różnić w każdym z tych modeli. Umiejscowienie i konstrukcja filtra cząstek stałych DPF nie wpływa na proces wypalania filtra.
            Generalnie w przypadku zapełnienia filtra DPF sadzą sterownik silnika Audi, na podstawie danych z czujnika różnicy ciśnień, podejmuje decyzję o konieczności uruchomienia procesu wypalania filtra DPF. Wypalanie DPF następuje w temperaturze pomiędzy 400, a 600 stopni Celsjusza. W przypadku jazdy autostradowej proces ten przebiega zwykle dość szybko i praktycznie niezauważalnie dla użytkownika samochodu. Jeżeli wyposażony w filtr DPF Audi jest eksploatowane w warunkach miejskich, charakteryzujących się częstym uruchamianiem i gaszeniem pojazdu, krótkimi odcinkami jazdy oraz częstym przyspieszaniem i hamowaniem to regeneracja filtra DPF może nieprzebiegań poprawnie.
            Jeżeli kierowca samochodu marki Audi wyposażonego w filtr DPF nie zorientuje się, że filtr DPF jest w danej chwili wypalany, przerwie jazdę i wyłączy silnik, to regeneracja filtra DPF również zostanie przerwana. Jeżeli takie wypalanie filtra DPF będzie często przerywane, to w konsekwencji może to doprowadzić do zapchania filtra DPF i wyłączenia przez sterownik funkcji automatycznego wypalania filtra DPF.
 

Filtr DPF Audi - przyczyny zapchania filtra

 
Jak już wspominaliśmy, istnieje wiele przyczyn zapchania filtra DPF w Audi, niemniej jednak do najczęstszych przyczyn można zaliczyć:
  • Częste przerywanie procedury automatycznego wypalania filtra DPF
  • Jazda w warunkach miejskich
  • Uszkodzony układ wtryskowy np. Niesprawne wtryskiwacze
  • Dziurawy lub uszkodzony układ turbodoładowania
  • Niewłaściwie działający zawór recyrkulacji spalin EGR
  • Duży przebieg samochodu i nazbieranie się popiołu w filtrze DPF
  • Stosownie niewłaściwego oleju silnikowego (bez norm dla filtra DPF) 
            W przypadku, gdy filtr cząstek stałych został zapchany w wyniku normalnej, długotrwałej eksploatacji oraz nazbierania się w nim popiołu, to czyszczenie filtra DPF jest bardzo skuteczne i zazwyczaj usuwa wszystkie problemy związane z zapchaniem. W takim przypadku czyszczenie filtra DPF w Audi jest jak najbardziej zalecane i zasadne. Niemniej jednak zdarzają się przypadki, gdy filtr DPF w Audi zapycha się w wyniku niewłaściwej pracy jednostki napędowej. Wspomniane wyżej przykładowe usterki mogą powodować niewłaściwe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej.
            Warto wiedzieć, że niespalone w komorze silnika paliwo (ON) to jest właśnie sadza. Im większe jest zaburzenie mieszanki (zbyt dużo paliwa/zbyt mało powietrza) tym więcej sadzy jest generowane przez silnik. W przypadku, gdy silnik wydziela 10, 20 czy 50 razy tyle sadzy co powinien, to zapchany filtr DPF będzie tylko kwestią czasu. Zdecydowanie zalecane jest usunięcie wszelkich usterek związanych z układem paliwowo-powietrznym przed czyszczeniem filtra cząstek stałych, w przeciwnym razie istnieje duże ryzyko, że filtr cząstek stałych Audi znów się zapcha w niedługim czasie.
 

Filtr cząstek stałych Audi - demontaż i montaż filtra DPF

demontaż i montaż filtra DPF audi             Jak już wspominaliśmy filtr DPF w samochodach Audi zasadniczo nie różni się co do zasady działania. Niemniej jednak w w modelach takich jak Audi A3, Audi A4, Audi A5 czy Audi A6 istnieją bardzo znaczne różnice jeżeli chodzi o miejsce, w których filtr DPF jest montowany. Jak nietrudno sobie wyobrazić umiejscowienie filtra DPF w Audi ma dość duże znaczenie przy jego demontażu, które jest konieczne do przeprowadzenie prawidłowego i kompleksowego procesu czyszczenia filtra DPF.
            Generalnie w większości samochodów Audi, w tym modelach takich jak Audi A3 i Audi A4 filtr DPF jest montowany z tyłu silnika i do jego wyjęcia konieczne jest częściowe zdemontowanie ramy pomocniczej zawieszenia. W przypadku takiej operacji zalecane jest ustawienie geometrii zawieszenia po zakończeniu procesu czyszczenia filtra DPF i jego ponownym montażu do samochodu.
            W modelach Audi A5 czy Audi A6 z większymi silnikami filtr DPF jest często montowany pod maską samochodu, z tyłu silnika od strony podszybia. Dostęp do filtra DPF w takiej konfiguracji jest zazwyczaj łatwiejszy i nie wymaga ustawiania zbieżności kół po jego demontażu. Warto wiedzieć, że filtr DPF w Audi może być montowany w różnych miejscach nie tylko ze względu na model samochodu oraz wielkość silnika. Przykładowo w samochodzie Audi A4 B8 2.0 TDI filtr generalnie montowany jest od dołu silnika po prawej stronie komory silnikowej, niemniej jednak w zależności od rocznika samochodu, kodu silnika i normy spalin dostęp do filtra DPF jest bardzo różny.
            W niektórych modelach Audi A4 B8 filtr DPF można wymontować w ciągu dwóch godzin, w innych wersjach tego samego modelu Audi A4 B8, aby wyjąc filtr DPF trzeba wymontować skrzynię biegów, a a skrajnych przypadkach, aby wymontować filtr DPF w Audi A4 B8 2.0 TDI konieczne jest wyjęcie silnika.
            Konieczność wyjęcia silnika przy czyszczeniu filtra DPF jest coraz częściej spotykana w innych modelach Audi np. Audi A5 czy Audi A6. W dużej mierze jest to podyktowane dodatkowych osprzętem mającym na celu poprawienie czystości spalin, takim jak dodatkowe chłodnice spalin, czy chłodzenie zaworów EGR.

 
Filtr DPF Audi - co powoduje błąd filtra cząstek stałych

filtr DPF audi             W naszej praktyce czasem spotykamy się z przypadkami, gdy samochód traci moc, na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka check engine, kontrolka filtra DPF i/lub miga kontrolka świec żarowych. W takich przypadkach bardzo ważne jest ustalenie czy powyższe objawy powoduje zapchany filtr DPF. Jednym z podstawowych kroków do ustalenia co powoduje brak mocy silnika jest diagnostyka komputerowa przy pomocy specjalistycznego komputera diagnostycznego. W połączeniu z wiedzą i doświadczeniem mechanika często udaje się jednoznacznie zdiagnozować przyczynę awarii jakiej skutkiem jest brak mocy Audi. Jak nietrudno sobie wyobrazić brak mocy może być spowodowana wieloma problemami, których zapchany filtr DPF może być tylko skutkiem ubocznym. Czasami nawet po wyczyszczeniu filtra DPF brak mocy dalej jest problemem.
            W przypadku występowania błędów filtra DPF w sterowniku silnika nawet po wyczyszczeniu filtra DPF przyczyną problemu jest wadliwie działający czynnik różnicy ciśnień, uszkodzona wiązka elektryczna lub w skrajnych przypadkach problemy ze sterownikiem silnika lub oprogramowaniem.
            Należy pamiętać, że przed każdym czyszczeniem filtra DPF zalecane jest diagnostyka komputerowa mająca na celu ustalenie potencjalnych przyczyn zapchania filtra DPF. Natomiast czyszczenie filtra DPF Audi zawsze powinno się zakończyć adaptacją filtra DPF, wyzerowaniem wszystkich parametrów związanych z filtra cząstek stałych oraz zalecana jest adaptacja czujnika różnicy ciśnień obsługującego filtr DPF. Powrót do listy porad
Doktor DPF
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.