Czyszczenie filtra DPF – czy to jest skuteczne?

Jest to nasz pierwszy tekst z cyklu „Doktor DPF radzi…”, więc na wstępie chcemy wyjaśnić, że inspiracją do rozpoczęcia tej serii są pytania naszych klientów dotyczące filtrów DPF. Z setek przeprowadzonych rozmów wywnioskowaliśmy, że bardzo wiele osób, zarówno użytkowników pojazdów, jak również mechaników wciąż ma bardzo wiele pytań i wątpliwość dotyczących działania i czyszczenia filtrów DPF i FAP. W sieci oraz prasie motoryzacyjnej dużo mówi się na ten temat, niemniej jednak w natłoku, często sprzecznych informacji, ciężko jest znaleźć rzetelne, sprawdzone i jednoznaczne odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Krok po kroku będziemy dzielić się naszą wiedzą i doświadczeniami w tej dziedzinie. A więc zaczynamy od pierwszego i najczęstszego pytania…

Czyszczenie filtra DPF – czy to jest skuteczne?

Na wstępie, ze 100% przekonaniem możemy powiedzieć TAK! W naszej codziennej pracy od wielu, wielu lat stykamy się z silnikami diesel’a i filtrami DPF oraz przeróżnymi problemami związanymi z tym zagadnieniem. Przez wiele lat sami mieliśmy dość sceptyczne podejście to tematu czyszczenie filtrów, a wynikało to z dwóch głównych powodów. Po pierwsze, z ograniczonej wiedzy na temat czyszczenia filtrów DPF, po drugie ze względu na przeważającą ilość wątpliwych metod czyszczenia filtrów DPF typu: karcher, wpuszczane do układu wydechowego środki chemiczne, wypalanie itp. Niemniej jednak od kilku lat, na rynku pojawiły się profesjonalne maszyny, specjalnie zaprojektowane i wyprodukowane do czyszczenia filtrów DPF i FAP. Zakup takiej maszyny jest dość dużą inwestycją, więc zanim zdecydowaliśmy się na jej zakup, zrobiliśmy bardzo szczegółowe badanie ich skuteczności. Po wielomiesięcznych badaniach, testach i niezliczonych rozmowach z producentami przekonaliśmy się, że są maszyny, które bardzo skutecznie i bezpiecznie mogą wyczyścić filtr DPF i FAP. Tylko ze względu, że sami jesteśmy przekonani co do skuteczności takiego czyszczenia, zdecydowaliśmy się na świadczenie takich usług dla naszych klientów.

Proces czyszczenia filtrów DPF i FAP

W uproszczeniu proces czyszczenia filtra DPF można podzielić na kilka etapów:

Etap 1 – zdiagnozowanie zapchanego filtra
Etap 2 – wymontowanie filtra DPF
Etap 3 – sprawdzenie stopnia zapchania filtra DPF
Etap 4 – czyszczenie filtra DPF
Etap 5 – suszenie filtra DPF
Etap 6 – sprawdzenie skuteczności czyszczenia DPF
Etap 6 – montaż filtra DPF
Etap 7 – resetowanie parametrów i adaptacja filtra

Wyniki czyszczenia filtra DPF i FAP

Jak już wspomnieliśmy na wstępie czyszczenie filtrów DPF jest bardzo skuteczne i ze względu na nasze szerokie i praktyczne doświadczenie, nie mamy co do tego żadnych wątpliwości. Aby nie być gołosłownym poniżej zamieszczamy zdjęcia z naszej pracowni, które sami zrobiliśmy i które są jednoznacznym dowodem na skuteczność naszej metody.

czyszczenie filtra DPF

Zdjęcie 1 przedstawia wyniki testu ciśnienia przed i po czyszczeniu filtra (zaznaczone czerwonym kołem). Różnica ciśnień przed czyszczeniem wynosiła 383 mBar, a po czyszczeniu została zredukowana do 5 mBar. Warto zauważyć, że wyniki dla nowego filtra wahają się od 1 do 5 mBar w zależności od marki i modeli samochodu. Z naszego doświadczenia wynika, że diagnostyka parametrów bieżących filtra cząstek stałych przy pomocy komputera diagnostycznego często jest niewiarygodna lub nieprecyzyjna. Zdarzają się przypadki, że komputer podaje informację, że filtr nie jest zapchany, a po wymontowaniu DPFa i sprawdzeniu go w maszynie okazuje się, że jest bardzo zapchany. Warto mieć to na uwadze, przy diagnozowaniu problemu związanego z filtrem DPF.

proces czyszczenia filtrów DPF i FAP

Zdjęcie 2 przedstawia wnętrze filtra DPF przed i po czyszczeniu. Gołym okiem widać, że sadza oraz inne zanieczyszczenia zalegające na ściankach filtra i w jego kanałach zostały skutecznie wyczyszczone.

Czyszczenie filtra cząsteczek stałych – Sceptycyzm wśród potencjalnych klientów – skąd się bierze?

Niektórzy mogą pomyśleć, skoro to tak piętnie działa, dlaczego więc cały proces jest owiany tak dalece idącym sceptycyzmem zarówno wśród użytkowników pojazdów jak również mechaników. Otóż, wynika on z trzech głównych czynników:

  • niewiedzy bądź negatywnych doświadczeniach z dawnymi/amatorskimi metodami czyszczenia
  • niewiarygodnej lub niewłaściwej diagnostyce problemu
  • uszkodzonymi podzespołami samochodu prowadzącymi do przyśpieszonego ponownego zapchania filtraPozwolimy sobie nie komentować pierwszego czynnika, niemniej jednak warto po krótce rozszerzyć dwa pozostałe.

Z naszego doświadczenia wynika, że jedną z głównych przyczyn braku wiary w skuteczność czyszczenia jest błędna lub niekompletna diagnoza problemu związanego z pojawiającymi się błędami filtra cząstek stałych. Silnik traci moc, wyskakuje błąd filtra DPF, mechanik zleca czyszczenie, po czym problem nie ustępuje lub powraca po niedługim czasie. Po czym okazuje się, że problem tkwił wadliwie działającym podzespole powiązanym z filtrem DPF (np. czujnik różnicy ciśnień, który pokazywał wadliwe wskazania), a nie z samym filtrem.

Drugim z najczęstszych przypadków napędzających spiralę sceptycyzmy, jest sytuacja, gdy silnik generuje wielokrotnie większą ilość sadzy niż powinien. Może to być wynikiem niewłaściwie działającego układu wtryskowego lub dolotowego powietrza. Przykładowo, niewłaściwie działająca turbosprężarka powoduje, że zaburzony jest proces spalania paliwa, co generuje wielokrotnie większą ilość sadzy niż normalnie. Użytkownik pojazdu jest nieświadomy (lub ignoruje) problemu i w krótkim czasie dochodzi do zapchania filtra DPF. Po czyszczeniu, ale bez usunięcia usterki, filtr wciąż nie jest w stanie poradzić sobie z nadmierną ilością sadzy generowaną przez niewłaściwie działający silnik i po niedługim czasie znów dochodzi do jego zapchania.

Jak nietrudno sobie wyobrazić, sfrustrowany użytkownik pojazdu (a czasem również mechanik) nie tylko sam nabiera wątpliwości co do skuteczności czyszczenia, ale również bardzo chętnie dzieli się swoją opinią i frustracją z innymi.

Powrót do listy porad
Doktor DPF
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.