W naszej codziennej pracy, często spotykamy się z pytaniem dotyczącym tego jak często powinien wypalać się filtr DPF. Na wstępie powiem, że nie ma jednoznacznego sposobu na określenie prawidłowej częstotliwości wypalania filtra DPF. Częstotliwość wypalania jest uzależniona od wielu czynników, m. in. stylu jazdy, temperatury silnika, temperatury zewnętrznej, stopnia zapchania filtra, programu w sterowniku silnika i wielu innych. To wszystko uniemożliwia podanie dokładnej ilości kilometrów przy której filtr powinien się wypalać. Niemniej jednak, spróbujmy zastanowić się nad całym procesem wypalania i orientacyjnie odpowiedzieć na nurtujące nas pytanie.
Zacznijmy od początku, sadza w filtrze DPF bierze się z niekompletnego spalania paliwa w silniku. Z punktu widzenia fizyki/chemii zaburzenie proporcji między ilością spalanego paliwa oraz powietrzem niezbędnym do kompletnego spalenia zadanej dawki paliwa powoduje tzw. niekompletne spalanie. W prostych słowach, zbyt duża dawka paliwa do dawki powietrza powoduje emisję sadzy. Im większa dysproporcja, tym więcej sadzy. Podczas normalnej eksploatacji samochodu, większe cząsteczki sadzy wytworzonej w komorze spalania jest zatrzymywana w filtrze DPF.
Sadza, która zgromadziła się w filtrze może zostać spalona, ale do tego potrzebuje dość wysokiej temperatury – zazwyczaj około 400-600 stopni Celsiusa. Taką temperaturę możemy uzyskać na trzy podstawowe sposoby:
Jak już wspomnieliśmy na wstępie nie ma jednoznacznej definicji częstotliwości wypalania się filtra, niemniej jednak z doświadczenia naszego i naszych klientów możemy założyć, że w nowym, sprawnym samochodzie przy mieszanej jeździe, filtry wypalają się co około 600-800 km. Wypalanie w takich odstępach wydaje się być naturalne i nie powinno budzić większych kontrowersji. Jeżeli podczas normalnej eksploatacji zauważamy, że częstotliwość wypalania filtra zaczyna się stopniowo (lub gwałtownie) zwiększać, to może to sugerować zbliżające się problemy. Przy założeniu, że nasz styl i warunki jazdy nie uległy znacznej zmianie, to najbardziej prawdopodobne są dwa scenariusze:
Najbardziej typowe usterki powodujące częste wypalanie się filtra DPF można podzielić na dwie kategorie:
Każdorazowe wypalanie sadzy w filtrze DPF powoduje, że część sadzy w procesie spalania zamienia się w popiół. Działa to tak samo jak podczas palenia w kominku, czy w ognisku. Większość spalanego paliwa zamienia się w dym i ulatuje w powietrze, ale mała jego część zamienia się w popiół, który zostaje na palenisku. Im więcej cykli wypalania, tym więcej popiołu nagromadzi się w filtrze. Po pewnym czasie nawet po prawidłowo zakończonym procesie wypalania, filtr dalej będzie miał ograniczony przepływ ze względu na zalegający w nim popiół. Warto pamiętać o tym, że wypalanie filtra (nawet w serwisie autoryzowanym) nie usunie z niego popiołu. Im więcej popiołu w filtrze, tym mniej potrzeba sadzy, aby ograniczony przepływ spalin wymusił proces wypalania filtra.
Jeżeli częste wypalanie spowodowane jest usterką, to oczywiście rozwiązaniem jest usunięcie usterki jako źródła problemu. Natomiast jeżeli problem spowodowany jest nadmiarem popiołu zgromadzonego w filtrze DPF, to w zasadzie jedynym skutecznym sposobem jest wyjęcie i profesjonalne wyczyszczenie filtra DPF z zalegającej w nim sadzy i popiołu.
Wracając do początku naszego wątku, brak jest jednoznacznego zdefiniowania jak często filtr powinien się wypalać. Niemniej jednak, jeżeli filtr wypala się znacznie częściej niż kiedyś, jeżeli auto ma około 150,000km lub więcej oraz/lub 5-7 lat lub więcej, to z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że nadmiar popiołu w filtrze DPF może być przyczyną częstego wypalania. W normalnych warunkach wypalanie co 200km i częściej, zazwyczaj jest spowodowane problemami opisanymi powyżej i nie jest normalne.
Powrót do listy porad