Zgodnie z informacjami podanymi przez ASO Opel do zapchania filtra DPF dochodzi najczęściej, gdy jeździmy na krótkich dystansach i na wolnych obrotach. Takie użytkowanie pojazdu nie daje możliwości załączyć się samooczyszczanie się filtra co w konsekwencji prowadzi do jego zapchania i konieczne jest czyszczenie filtra DPF. Objawem zapchania najczęściej jest: utrata mocy silnika.
Jak zatem zapobiegać zapchaniu się filtra DPF? Jeśli już dopuścimy do zapełnienia się filtra (jeżdżąc ciągle na krótkich dystansach i na niskich obrotach), to w końcu zapali się nam na desce lampka. Co ona oznacza i co robić, pokazujemy w opublikowanej przez ASO Opel tabeli:
Model | kontrolka DPF | Co robić? |
Astra III, Corsa D | Lampka miga w czasie jazdy - filtr DPF wymaga oczyszczenia. Kontynuować jazdę z obrotami silnika przekraczającymi 2000 obr./min. aż filtr się oczyści i lampka zgaśnie. Nie wyłączać silnika dopóki lampka nie zgaśnie. | |
Astra IV, Insignia | a dodatkowo komunikat na wyświetlaczu "Code 55" lub "Filtr sadzy jest pełny kontynuować jazdę" | Lampka świeci światłem ciągłym - filtr DPF jest bliski całkowitego zapełnienia. Kontynuować jazdę z obrotami silnika przekraczającymi 2000 obr./min. aż filtr się oczyści i lampka zgaśnie. Lampka miga - filtr DPF jest całkowicie zapełniony. Kontynuować jazdę z obrotami silnika przekraczającymi 2000 obr./min. aż filtr się oczyści i lampka zgaśnie. Wyłączenie silnika przed zgaśnięciem lampki może uszkodzić silnik. |
Gdy jeździsz na długich dystansach i na odpowiednio wysokich obrotach, oczyszczanie filtra DPF załącza się co jakiś czas automatycznie i żadne kontrolki wtedy się nie zapalają. To, że akurat załączyło się samooczyszczanie filtra DPF można poznać po innym nieco kolorze i zapachu spalin, a także po automatycznym włączeniu się ogrzewania tylnej szyby. Tylna szyba znacznie obciąża alternator i dzięki temu silnik bardziej się nagrzewa, a o to głównie chodzi w procesie oczyszczania filtra DPF.
Ile trwa oczyszczanie się DPF? Do 25 minut. Zwykle 7-12 minut, im większe obciążenie silnika, tym krócej.
W takim przypadku zalecamy wizytę w naszym serwisie. Zbyt duże zapchanie filtra czasem uniemożliwia jego samooczyszczanie. Jeżeli w filtrze nazbiera się dużo popiołu, to procedura wypalania nie zadziała. W naszym serwisie, bez problemu jesteśmy w stanie wymontować filtr w Państwa pojeździe oraz profesjonalnie go wyczyścić z sadzy i zalegającego w nim popiołu. Takie czyszczenie filtra DPF jest bardzo skuteczne i rozwiąże problem z zapchanym filtrem na długi czas.
Powrót do listy porad