Uszkodzona rura od Turbodoładowania a DPF?

Wstęp

Jak już wspominaliśmy sadza w spalinach jest głównie wynikiem niepełnego spalania paliwa w silniku. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy z jakiegoś powodu do silnika jest dostarczana zbyt duża ilość paliwa w stosunku do masy powietrza, co powoduje tzw. spalanie niekompletne. Niespalone paliwo łączy się w cząsteczki sadzy i wylatuje z komory spalania wraz ze spalinami. Jak wiadomo sadza jest szkodliwa i dlatego w samochodach montuje się filtry DPF, aby taką sadzę przechwytywały. Zgromadzona w filtrze DPF sadza, czeka na dogodne warunki w filtrze DPF (wysoka temperatura) i jest spalana.

Jaki związek ma uszkodzona rura od turbodoładowania z filtrem DPF?

filtr dpf

Bardzo często zdarza się, że w samochodzie pęka rura od turbodoładowania. Na pozór jest to mały problem, w wyniku którego sprężone przez turbosprężarkę ciśnienie częściowo ucieka z układu dolotowego powietrza. W przypadku takiej usterki, zazwyczaj (chociaż nie zawsze) można usłyszeć charakterystyczne syczenie uciekającego powietrza w momencie przyspieszania. Samochód ma mniejszą moc i wolniej przyspiesza. Niestety, ale usterka jest tylko pozornie małym problemem. Otóż, mechaniczne uszkodzenie układu dolotowego powietrza powoduje zaburzenie mieszanki paliwowo-powietrznej. Sterownik silnika nie wie, że powietrze ucieka przez dziurę w układzie, w związku z tym zakłada/wylicza jaka ilość powietrza jest wtłaczana do silnika i na tej podstawie dobiera odpowiednią dawkę paliwa. Niestety okazuje się, że taka dawka jest zbyt duża, w silniku brakuje powietrza, aby całe paliwo się spaliło i powstają nadmierne ilości sadzy. Wytworzona przez silnik sadza, zgodnie z założeniem jest przechwytywana przez filtr DPF.

Jaki ma to wpływ na filtr DPF?

Sprawnie działający silnik diesla bez usterek zasadniczo generuje stosunkowo mało sadzy w trakcie normalnej eksploatacji. Filtry DPF są zaprojektowane z myślą, aby przechwytywać i wypalać sadzę w ilościach wytwarzanych przy sprawnie działającym silniku. W przypadku opisanej powyżej usterki ilość sadzy wyprodukowanej przez silnik może być 5, 10 czy 50 razy większa niż normalnie. Jak nie trudno sobie wyobrazić filtr DPF nie jest zaprojektowany na taką ewentualność i to tylko kwestia czasu jak się zapcha. Filtr DPF jest tylko filtrem i jak każdy filtr ma swoją przepustowość. Jeżeli nalejemy do baku paliwa z dużą ilością zanieczyszczeń, to nikogo nie zdziwi, że filtr paliwa się zapcha.

 Co zrobić, gdy stwierdzimy uszkodzenia w układzie dolotowym powietrza?

W przypadku stwierdzenia dziury w układzie dolotowym powietrza, po pierwsze należy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego w celu usunięcia usterki. Po usunięciu usterki i sprawdzeniu pozostałych elementów układu dolotowego zalecane jest wyczyszczenie filtra DPF. Bardzo często kierowca, przez długi czas nie jest świadom, że w samochodzie jest nieszczelny układ dolotowy powietrza i cały problem wychodzi dopiero gdy dziura jest na tyle duża, że samochód traci moc lub gdy zaświeci się kontrolka filtra DPF. Z naszego doświadczenia wynika, że w większości przypadków nieszczelny układ dolotowy prowadzi do nadmiernego zabrudzenia filtra DPF. W związku z powyższym, bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu zalecamy, aby wyczyścić filtr po takiej usterce nawet jeżeli na chwilę obecną samochód nie pokazuje objawów zapchanego filtra.

Czy to nie przesada i niepotrzebne wydawanie pieniędzy…?
Większość warsztatów jak również kierowców bagatelizuje powyższe zalecania i jeździ samochodem, dopóki nie zaczną świecić się kontrolki ostrzegawcze filtra DPF lub samochód zacznie tracić moc. Proszę zadać sobie pytanie, jak postępuje się z filtrem paliwa, powietrza czy oleju? Nie spotyka się sytuacji, kiedy czekamy z wymianą:
- filtra paliwa, do czasu aż samochód straci ciśnienie paliwa i zgaśnie
- filtra oleju, aż zaświeci się kontrolka ciśnienia oleju
- filtra powietrza, aż samochód nie będzie miał mocy ze względu na niedobór powietrza
Podobnie sytuacja się ma z filtrem DPF, nie warto ryzykować uszkodzenia pojazdu i czekać aż filtr DPF się zupełnie zapcha i samochód „wejdzie” w tryb awaryjny… Skoro wiemy, że uszkodzenia układu dolotowego powietrza nadmiernie obciążyły filtr DPF, to lepiej go wyczyści zanim będzie za późno… Powrót do listy porad
Doktor DPF
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.